Dragă părinte,
Ce contează cel mai mult atunci când afli că la școală copilul tău a încălcat regulile și ești chemat să ți se comunice năzbâtiile și faptul că trebuie să iei măsuri? Din experiența de peste 14 ani la catedra, în sistemul de învățământ preuniversitar știu că părinții fac adesea unul din următoarele lucruri:
Puțini dintre părinți se gândesc că ei ar putea fi cauza principală, pentru care un copil încalcă regulile școlare. Este cel mai simplu să dai vina pe alții, însă părinții sunt cei mai importanți atunci când există o problemă de devianță școlară.
Am scris această carte, pentru a vă furniza o privire de ansamblu asupra fenomenului devianței școlare, din perspectiva părinților.
Am lucrat mai mult de o decadă în școală ca profesor și am avut pe mână copii de toate vârstele. Ca și cercetător am fost interesat întotdeauna de lucrurile sigure și certe, privind managementul comportamentelor și încălcarea regulilor școlare. Părinții se simt adesea rușinați și devin nervoși atunci când sunt chemați de profesori la școală pentru a fi informați de abaterile copiilor lor. Multe din aceste probleme rămân nerezolvate și chiar se amplifică cu trecerea anilor, iar părinții și profesorii rămân într-un conflict permanent care nu se sfârșește, ci se amplifică cu fiecare an care trece. Pe de altă parte, și profesorii se simt stresați de faptul că nu reușesc să rezolve aceste situații școlare delicate. Este greu să comunici părinților că fiul lor este obraznic, sau unui tată că fetița lor cea scumpă se bate la școală sau a furat. Mulți părinți neagă și acuză profesorii de relatări ofensatoare și fapte inventate. Iar conflictul e la un pas distanță.
În realitate, părinții sunt primii și singurii, cei mai responsabili de comportamentul copiilor lor. Când un părinte nu reușește să gestioneze comportamentul copiilor săi, atunci aceste probleme reflectă, din nefericire, probleme în sânul familiei lor sau probleme privind abilitățile parentale care adesea lipsesc sau nu sunt eficiente.
Am scris această carte cu gândul la părinții care nu înțeleg ce se întâmplă și caută răspunsuri pentru a găsi soluții la problemele copiilor lor.
CUPRINS
Cuprins 7
Introducere 13
NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND DEVIANȚA 17
1.1. Nevoia de norme 17
1.2. Cadru conceptual 19
1.2.1. Devianța 19
1.2.2. Devianța școlară 20
1.2.3. Delincvența juvenilă și infracționalitatea 21
1.2.4. Normă – conformism – abatere 21
1.3. Risc și factori protectivi 24
1.3.1. Definirea termenilor 24
1.3.2. Clasificarea factorilor de risc 26
1.3.3. Cercetarea factorilor familiali cu rol în devianță 32
1.4. Rute posibile spre devianța comportamentală 37
1.5. Explicarea holistică a comportamentului delincvent 39
FACTORI PARENTALI PRINCIPALI CU ROL ÎN DEVIANȚĂ 41
2.1. Iubirea părintească 41
2.1.1. Manifestarea iubirii parentale 41
2.1.2. Teoria acceptării-respingerii parentale (par theory) 42
2.1.3. Subteoria personalității 44
2.1.4. Subteoria copingului 49
2.1.5. Subteoria socioculturală 51
2.1.6. Acceptarea şi respingerea în lumina dovezilor 52
2.2. Importanța iubirii tatălui 54
2.3. Monitorizarea 57
2.3.1. Definirea monitorizării 57
2.3.2. Înțelegerea funcțională a comportamentului de monitorizare 59
2.3.3. Monitorizarea în interacțiunile zilnice 61
2.3.4. Conflicte în monitorizare 62
2.3.5. Monitorizarea şi relaţia părinte-copil 64
2.3.6. Părinții și adolescenții văd monitorizarea diferit 65
2.4. Disciplinarea copiilor 66
2.5. Conflictul parental 69
2.5.1. Consecințele conflictului parental 70
2.5.2. Mecanisme implicate în conflict 70
2.6. Rolul tatălui în dezvoltarea copilului 72
2.6.1. Ipoteza vulnerabilității paternale 73
2.6.2. Ipoteza reactivității diferențiate 75
2.6.3. Ipoteza sănătății mentale paternale 75
2.7. Istoricul devianței familiei 76
2.7.1. Influența timpurie asupra dezvoltării copiilor 76
2.7.2. Influența părinților 77
2.7.3. Rolul tatălui 79
2.7.4. Rolul fraților mai mari 79
2.7.5. Teorii explicative privind transmiterea devianţei 80
2.7.6. Atitudinea părinților privind comportamentul antisocial 81
PLUS ALTE 2 CAPITOLE
Cosul este gol |